7 دسامبر 2022- یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز شبکه ای که به صورت آنلاین درJAMA Network Open  منتشر شد، نشان می دهد که در بیماران مبتلا به دیابت که متعاقباً مبتلا به کووید-19 تشخیص داده شده و در بیمارستان بستری شده اند، استفاده از یک مهارکننده کوترانسپورتر-2 سدیم-گلوکز (SGLT-2i) قبل از کووید-19 با پیامدهای نامطلوب کمتر ناشی از این عفونت مرتبط است.

دکتر ژنگ ژو و همکارانش، از کالج پزشکی بالینی شنگلی در دانشگاه پزشکی فوجیان در فوژوی چین، ارتباط بین پیامدهای نامطلوب مرتبط با کووید-19 و هشت داروی ضد هایپرگلایسمی را در بیماران مبتلا به دیابت که متعاقباً با کووید-19 تشخیص داده شده و در بیمارستان بستری شدند، مرور و متآنالیز کردند. داده‌های 31 مطالعه مشاهده‌ای، با 3،689،010 بیمار مبتلا به دیابت که به دلیل کووید-19در بیمارستان بستری شده بودند، در این متاآنالیز وارد شد.

محققان دریافتند که در مقایسه با انسولین، مهارکننده‌های دی پپتیدیل پپتیداز-4، ترشح‌کننده‌ها و مهارکننده‌های گلوکوزیداز، SGLT-2is با خطرات نسبتاً کمتری برای پیامدهای نامطلوب مرتبط است.SGLT-2 ها، با کمترین احتمال برای پیامدهای نامطلوب همراه بودند و به دنبال آنها آگونیست های گیرنده پپتید 1 شبه گلوکاگون و متفورمین بر اساس سطح زیر منحنی های رتبه بندی تجمعی قرار گرفتند. این مطالعه در تحلیل حساسیت، قابل اعتماد تلقی شد.

محققان اظهار داشتند: نتایج متاآنالیز ما نشان می دهد که در مقایسه با سایر داروهای دیابت، استفاده از SGLT-2ها قبل از عفونت کووید-19در بیماران مبتلا به دیابت با بروز کمتر پیامدهای نامطلوب پس از عفونت همراه بود که ممکن است با بهبود سطح قند خون و فشار خون، وزن بدن و متابولیسم لیپیدها مرتبط باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-12-sglt-2i-covid-adverse-outcomes-diabetes.html